چرا سرمایه‌گذاری برای کسی هم که پول کمی دارد ضروری است؟

تفاوت ثروتمندان با غیر ثروتمندان

تفاوت ثروتمندان با غیر ثروتمندان

شاید بتوان از دیدگاهی همه افراد را به دو دسته تقسیم کرد. افراد ثروتمند و افراد غیر ثروتمند. البته واضح است که این دسته‌ها کلی هستند و می‌شود به دسته‌های بیشتری تقسیمشان کرد. اما همین نگاه کلی برای بررسی تفاوت ثروتمندان با غیر ثروتمندان می‌تواند کافی باشد.

تفاوت ثروتمندان با غیر ثروتمندان از 3 حالت خارج نیست:

  1. تفاوت در ذهنیت‌ها
  2. تفاوت در گفتار
  3. تفاوت در رفتار و عملکرد

مشخص است که هر فرد غیر ثروتمندی هم اگر هر سه این موارد را در خود تغییر دهد و به شکل ذهنیت، گفتار و عملکرد یک فرد ثروتمند دربیاورد، می‌تواند خود را در دسته ثروتمندان ببیند. البته بماند که این مسیر می‌تواند دشوار و نیازمند تلاش باشد. برای تغییر در همین موارد است که در مواردی نیاز به آموزش‌های متفاوت داریم.

در این مقاله قصد داریم به یکی از تفاوت‌های رفتاری بین ثروتمندان و غیر ثروتمندان بپردازیم. اجازه دهید به سراغ کتابی از نویسنده مشهور، آقای رابرت کیوساکی برویم. کیوساکی در معروف‌ترین کتاب خود، یعنی “پدر پولدار، پدر بی‌پول” یکی از تفاوت‌های افراد ثروتمند با افراد غیر ثروتمند را این‌طور بیان کرده است:

“افراد معمولی عادت کرده‌اند که برای پول کار کنند، اما افراد ثروتمند کاری می‌کنند که پول برایشان کار کند!”

او دریکی از دیگر کتاب‌های خود به نام “چهارراه پول‌سازی” تمامی مشاغل را در 4 دسته تقسیم‌بندی کرده است.

دسته اول: کارمندان.

به‌طورکلی کارمندان افرادی هستند که ساعت کاری مشخصی دارند و در ازای آن حقوق ثابتی دریافت می‌کنند.

دسته دوم: خویش‌فرمایان

افرادی که صاحب کاروکاسبی خود هستند. مثل آرایشگرها، راننده‌ها، پزشکان و وکلا و … . این افراد ساعت کاری مشخصی ندارند، اما اگر مدتی به مسافرت بروند، درآمد آن‌ها قطع می‌شود.

درواقع درآمد دسته اول و دسته دوم وابسته به زمانی است که می‌توانند کار کنند (Time For Money).

دسته سوم: صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ

افرادی که صاحب تجارت و بیزینس خود هستند و کارمندانی دارند که برایشان کار می‌کنند.

دسته چهارم: سرمایه‌گذاران

افرادی که دارایی خود را درجایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود آن را به جیب می‌زنند.

افراد دسته سوم و چهارم کسانی هستند که درآمدشان لزوماً به میزان ساعت کاریشان مرتبط نیست و حتی زمانی که کار نمی‌کنند می‌توانند درآمد داشته باشند. به این نوع درآمد، درآمد انفعالی می‌گویند. تقریباً تمامی افراد ثروتمند دارای شغل‌هایی از دسته سوم یا چهارم هستند، (البته به‌جز تعداد اندکی شامل سوپراستارهای سینما، بازیکن‌های مطرح ورزشی و مانند این‌ها). این به نوعی تفاوت ثروتمندان با غیر ثروتمندان است.

بنابراین اگر شما یک سوپراستار نیستید که برای کارتان حقوق نجومی بگیرید، برای ثروتمند شدن نیاز دارید رفتارتان را تغییر دهید و کاری بکنید که ثروتمندان می‌کنند. سرمایه‌گذاری باعث می‌شود شما درآمدی علاوه بر درآمد ثابت ماهانه داشته باشید. با مقداری هوشیاری می‌توانید این درآمد را افزایش دهید. به این صورت که سود آن را مصرف نکنید (اشتباهی که متأسفانه اکثر افراد مرتکب می‌شوند)، و حتی مقداری از درآمد ثابتتان هم روی آن بگذارید و مجدداً سرمایه‌گذاری کنید. تا جایی که درآمد انفعالی‌تان به‌اندازه درآمد ثابتتان شود. در این مرحله شما متوجه می‌شوید در مسیر درست قدم برمی‌دارید و روزهای خوش در انتظارتان است. شما هنوز مثل قبل کار می‌کنید، اما دو برابر پول درمی‌آورید.

اشتباه بزرگ

حال اگر قرار بود این میزان درآمد را با اضافه‌کاری به دست می‌آوردید چه مقدار باید کار می‌کردید؟ یا اگر می‌خواستید دو شغله کارکنید!؟ بااین‌حال متأسفانه می‌بینیم که افراد دو شغله در جامعه تعدادشان بیشتر از افرادی است که سرمایه‌گذاری می‌کنند و درآمد انفعالی خود را افزایش می‌دهند. موضوع زمانی دردناک‌تر می‌شود که بعد از گذشت 20 سال این عزیزی که در دو شیفت کارکرده است، به‌اندازه دو نفر پیر می‌شود. حال دیگر توان فیزیکی ادامه این روند را ندارد. احتمالاً به‌ناچار مجبور به کنار گذاشتن یکی از این کارها می‌شود، بلافاصله درآمدش  به نصف می‌رسد. از طرفی نمی‌تواند مثل سابق کار کند و از طرف دیگر با نصف درآمد قبل هم چرخ زندگی نمی‌چرخد. این وضعیت باعث فشارهای عصبی و ایجاد استرس در زندگی فرد می‌شود. این‌گونه می‌شود که متأسفانه این عزیز در طول زندگی خود روی آسایش و آرامش را نمی‌بیند.

مسلماً کم نیستند مثال‌هایی ازاین‌دست که هرکدام از ما اطراف خودمان سراغ داریم. درحالی‌که با دانستن تفاوت ثروتمندان با غیر ثروتمندان و انجام یک انتخاب هوشمندانه از جنس رفتار ثروتمندان می‌شود جلوی این روند معیوب را گرفت.

برای همین سرمایه‌گذاری برای کسی که پول ندارد ضروری است! امروز دست‌به‌کار شوید و شروع به تغییر رفتارهایتان برای ثروتمندان شدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *